Dance
Dance
Artist
Harrison Begay
(Navajo, 1917 - 2012)
Dateca. 1970
MediumGouache on illustration board
Dimensions29 × 38 3/4 in. (73.7 × 98.4 cm)
Framed: 44 3/4 × 54 3/4 × 1 1/4 in.
Framed: 44 3/4 × 54 3/4 × 1 1/4 in.
ClassificationsWatercolor
Credit LineCrystal Bridges Museum of American Art, Bentonville, Arkansas, 2020.56
Signedl.r. Harrison Begay
Accession number
2020.56
On View
Not on viewLabel Text“Long ago, the slow-moving round dance was part of a healing ceremony. A Cree legend says the dance began when a young woman was mourning the death of her beloved mother and could not be consoled. Her mother’s spirit came to her and showed her the round dance, so that the people and the ancestors could join together to heal her grief. Today’s modern round dance has a focus on bonding and community and is often seen as a “friendship” dance where everyone is invited to join. Round dance songs feature a drum “heartbeat” symbolizing the joining together of all people in the dance circle.” – Gayle Ross (Cherokee)
“Hace mucho tiempo, la danza circular de movimientos lentos era parte de una ceremonia de sanación. Una leyenda cuenta que la danza comenzó cuando una joven lamentaba la muerte de su amada madre sin encontrar consuelo alguno. El espíritu de su madre se le apareció y le enseñó la danza circular, para que los pueblos y sus ancestros pudieran reunirse para aliviar su dolor. En la actualidad, la danza sagrada está centrada en la vinculación y la comunidad, y suele considerarse una danza de “amistad” a la que todos son bienvenidos. En las canciones de las danzas circulares, se toca un tambor que imita el latido del corazón, lo que simboliza la unión de todas las personas en el círculo de la danza.” Gayle Ross (cheroqui)